my.tax.gov.ir

۱۷۸ بازديد

my.tax.gov.ir آدرس اینترنتی درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی کشور  است که توسط سازمان امور مالیاتی ایجاد شده تا امکان ارائه خدمات گوناگون در این حوزه را برای کاربران ایجاد نماید. با توجه به این که مالیات یکی از مهم ترین بخش های بودجه کشور را به خصوص در سال های اخیر به خود اختصاص داده است، باید نظارت مناسبی هم بر روی آن وجود داشته باشد. سازمان امور مالیاتی که زیر نظر وزارت اقتصاد و دارایی کشور فعالیت خود را انجام می دهد، وظیفه رسیدگی به امورات مربوط به مالیات را بر عهده دارد.

 

 

 

سازمان امور مالیاتی با ایجاد درگاه ملی خدمات مالیات به آدرس my.tax.gov.ir سعی کرده تا نیاز به مراجعه حضوری افراد حقیقی و حقوقی به ارگان های مربوط را تا حد امکان کاهش دهد. استعلام بدهی های مالیاتی، استعلام پرونده های مالیاتی و موارد این چنینی دیگر از جمله خدمات الکترونیک و غیر حضوری مهمی هستند که از طریق درگاه امور مالیاتی کشور به نشانی اینترنتی my.tax.gov.ir قابل دسترسی می باشند.

درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی

ورود به my.tax.gov.ir

با توجه به این که استفاده از درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور تا حد زیادی کار را برای افراد ساده تر کرده است، کسانی که با این سازمان سر و کار داشته و قصد دریافت خدمات مالیاتی را دارند، باید با این درگاه الکترونیکی آشنایی کافی داشته باشند. البته توجه داشته باشید که برای استفاده از اکثر خدمات غیرحضوری قابل ارائه از طریق این درگاه، نیاز به ثبت نام در آن وجود دارد. یعنی در صورتی که کاربر نسبت به انجام ثبت نام اقدام نکرده و نام کاربری و رمز عبور نداشته باشد، امکان بهره مندی از خدمات این سامانه را هم نخواهد داشت. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مطلب قصد داریم نحوه ورود و انجام ثبت نام درگاه ملی خدمات سازمان امور مالیاتی را برای شما توضیح دهیم. پس اگر شما هم جزو کسانی هستید که نیاز به استفاده از خدمات مالیاتی دارید، با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی در مورد این درگاه و روش ثبت نام آن به دست آورید.



ورود به my.tax.gov.ir , درگاه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی

همان طور که گفتیم، سازمان امور مالیاتی کشور با راه اندازی درگاه ملی خدمات مالیات امکان دسترسی به بسیاری از خدمات مالیاتی را به صورت آنلاین و غیر حضوری فراهم نموده است. بنابراین، کاربران می توانند از طریق این سامانه به خدمات مورد نیاز خود دسترسی داشته و از اتلاف زمان و هزینه جهت مراجعات حضوری به سازمان های مالیاتی، جلوگیری کنند. اولین گام برای استفاده از این خدمات آنلاین قابل ارائه در سامانه مذکور، وارد شدن به آن است. از آن جایی که ممکن است بسیاری از کاربران تا کنون از درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی استفاده نکرده یا آشنایی زیادی با آن نداشته باشند، در این بخش نحوه ورود به آن را برای شما بیان می کنیم. در ادامه هم روش ثبت نام آن را توضیح خواهیم داد تا جهت وارد شدن به این سامانه و استفاده از خدمات آنلاین آن با مشکلی رو به رو نباشید.

برای وارد شدن به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی نیازی به طی کردن مراحل پیچیده و دشوار وجود ندارد. بلکه با انجام یک سری اقدامات ساده به این درگاه الکترونیکی وارد شده و به امکانات آن دسترسی خواهید داشت. در این قسمت اقدامات لازم برای ورود به این درگاه را به صورت مرحله به مرحله برای شما آورده ایم.

  1. ابتدا لازم است آدرس اینترنتی آن یعنی my.tax.gov.ir را در مرورگر خود قرار داده و جست و جو کنید. برای ورود به درگاه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی می توانید هم از رایانه و لپ تاپ و هم از گوشی موبایل خود استفاده کنید. یعنی از این نظر محدودیتی ندارید. اما اگر برای اولین بار به این سامانه وارد شده و قصد ثبت نام در آن را دارید، بهتر است از سیستم های کامپیوتری استفاده نموده تا در حین ثبت نام با خطا مواجه نشوید.
  2. بعد از این که نشانی اینترنتی بالا را سرچ کردید، منتظر باشید تا نتایج جست و جوی تان توسط گوگل نمایش داده شود. اولین سایت بالا آمده با همین آدرس را کلیک نموده و وارد آن شوید.
  3. در ادامه به صفحه اصلی این سایت وارد شده و پنجره ورودی آن را مشاهده خواهید کرد. همان طور که گفتیم، برای استفاده از خدمات آنلاین درگاه ملی خدمات سازمان امور مالیاتی لازم است نام کاربری و رمز عبور داشته باشید. پس نام کاربری و رمز عبور خود را در کادرهای مربوطه وارد کرده و بعد از قرار دادن کد امنیتی در جایگاه خود، گزینه «ورود به پنل کاربری» را در پایین این پنجره بزنید.

    ورود به my.tax.gov.ir

با طی کردن این جند مرحله ساده می توانید به درگاه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور وارد شوید. در ادامه نحوه انجام ثبت نام در این درگاه الکترونیکی را هم برای شما بیان خواهیم کرد تا در صورتی که تا کنون این کار را انجام نداده اید، موفق به ثبت نام بشوید.

 

ثبت نام در my.tax.gov.ir

در بخش قبل نحوه ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیات را به صورت کامل برای شما توضیح دادیم. اما همان گونه که مشاهده کردید، برای وارد شدن به این درگاه الکترونیکی نیاز به انجام ثبت نام در my.tax.gov.ir و دریافت نام کاربری و رمز عبور وجود دارد. یعنی تا زمانی که ثبت نام در درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی انجام نداده باشید امکان استفاده از خدمات غیر حضوری آن را هم نخواهید داشت. با توجه به این که درگاه مذکور امکان استعلام بدهی های مالیاتی، استعلام پرونده های مالیاتی و خدمات این چنینی دیگر را به صورت آنلاین برای شما فراهم می کند، بهتر است هر چه زودتر ثبت نام خود را در آن تکمیل کنید. از آن جایی که کاربران زیادی تمایل به نام نویسی در درگاه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی و استفاده از خدمات آنلاین آن دارند، در این بخش نحوه ثبت نام در my.tax.gov.ir را هم برای شما بیان می کنیم.

جهت ثبت نام در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی هم مانند وارد شدن به این سامانه لازم است مراحلی را به صورت گام به گام پشت سر بگذارید. در ادامه مراحل لازم را برای شما آورده ایم تا جهت نام نویسی در این درگاه الکترونیکی با مشکلی مواجه نباشید. این مراحل مورد نیاز برای ثبت نام به شرح زیر می باشند:

  1. ​ابتدا باید وارد این سامانه به نشانی اینترنتی my.tax.gov.ir شوید. در بخش قبل روش ورود به این درگاه را برای شما توضیح داده ایم تا به راحتی بتوانید به آن وارد شوید.
  2. بعد از این که به صفحه اصلی این درگاه الکترونیکی وارد شدید، پنجره ای را به شکل زیر مشاهده خواهید کرد. همان گونه که اشاره کردیم، افرادی که قبل در سامانه ثبت نام کرده و دارای نام کاربری و رمز عبور هستند، می توانند با استفاده از اطلاعات خود به این درگاه وارد شوند. اما اگر تا کنون نسبت به انجام ثبت نام در این درگاه الکترونیکی اقدام نکرده اید، ابتدا باید این فرآیند را انجام دهید. برای این کار از قسمت بالای پنجره ورودی بر روی گزینه «ثبت نام» کلیک کنید.

    ثبت نام در my.tax.gov.ir

  3. با کلیک بر روی گزینه «ثبت نام» در بخش قبل، پنجره دیگری به شکل زیر برای شما نمایش داده می شود. در نتیجه، امکان ثبت نام در my.tax.gov.ir را خواهید داشت. در این قسمت از شما یک سری اطلاعات درخواست می شود که شامل کد ملی یا شناسه ملی، شماره تلفن همراه و تاریخ تولد می باشند. با توجه به این که هم اشخاص حقیقی و هم حقوقی امکان ثبت نام در این سامانه را دارند، اشخاص حقیقی باید کد ملی و حقوقی ها شناسه ملی خود را در کادر اول قرار دهند. به هر حال، بعد از این که همه اطلاعات درخواستی را به درستی وارد کردید،‌ کد امنیتی موجود را هم در جایگاه خود قرار دهید. سپس با توجه به حقیقی یا حقوقی بودن شخص، بر روی گزینه «ثبت نام» یا «ثبت نام اشخاص حقوقی» در پایین پنجره کلیک نمایید.

    ثبت نام درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیات

  4. در صورتی که اطلاعات لازم در بخش قبل را به درستی وارد کرده باشید، رمز عبور مورد نیاز برای وارد شدن به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی بر روی شماره موبایلی که تعیین کرده اید، فرستاده می شود. بنابراین، ثبت نام شما با موفقیت در این سامانه انجام گرفته و از این به بعد می توانید از خدمات غیر حضوری قابل ارائه در این درگاه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی، استفاده کنید.

در این بخش هم روش انجام ثبت نام درگاه ملی خدمات مالیات را برای شما بیان کردیم تا در صورتی که تا کنون در این سامانه نام نویسی نکرده اید، به راحتی موفق به انجام این کار بشوید. بعد از این که ثبت نام تان انجام شد و رمز عبور بر روی شماره موبایل تان ارسال گردید، می توانید با استفاده از نام کاربری که برای اشخاص حقیقی و حقوقی به ترتیب کد ملی و شناسه ملی آن ها است و این رمز عبور، به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی وارد شده و از خدمات آن استفاده نمایید.

 

 

فراموشی رمز my.tax.gov.ir

تا این جای کار نحوه ورود به my.tax.gov.ir و ثبت نام در آن را توضیح دادیم. پس شما به راحتی می توانید به این درگاه الکترونیکی وارد شده و نسبت به انجام ثبت نام در آن اقدام نمایید. همان طور که مشاهده کردید، بعد از این که ثبت نام خود را با موفقیت در این درگاه الکترونیکی انجام دادید، یک رمز عبور بر روی شماره موبایل شما فرستاده می شود. در نتیجه، با استفاده از نام کاربری که همان کد ملی یا شناسه ملی برای اشخاص حقیقی و حقوقی است و این رمز عبور می توانید به درگاه ملی خدمات مالیات وارد شوید. اما گاهی اوقات ممکن است افراد پیام دریافت رمز را پاک کرده و آن را هم جایی یادداشت نکرده باشند. در واقع رمز عبور خود که برای ورود به این درگاه الکترونیکی الزامی است را فراموش نموده یا گم می کنند. در این گونه موارد هم راه چاره ای وجود دارد.

در صورتی که شما قبلا نسبت به انجام ثبت نام درگاه ملی خدمات سازمان امور مالیاتی اقدام کرده و رمز عبور دریافت نموده اید، اما اکنون به هر دلیل این رمز را فراموش یا گم کرده اید، هیچ لزومی به نگرانی وجود ندارد. چرا که امکان بازیابی این رمز به راحتی برای شما فراهم است. در این قسمت نحوه بازیابی رمز عبور my.tax.gov.ir را برای شما آورده ایم تا در صورت نیاز به این شکل اقدام نمایید:

  1. ابتدا با استفاده از روشی که در ابتدای کار برای شما توضیح دادیم، به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی my.tax.gov.ir وارد شوید.
  2. در ادامه صفحه ورودی این درگاه الکترونیکی را مشاهده می کنید. با توجه به این که شما اکنون رمز عبور ندارید، نمی توانید به آن وارد شوید. پس بر روی گزینه «فراموشی» در قسمت بالای صفحه کلیک کنید.

    فراموشی رمز my.tax.gov.ir

  3. در ادامه صفحه دیگری برای شما نمایش داده می شود که لازم است کد ملی یا شناسه ملی خود را در آن وارد کنید. با توجه به این که شخص حقیقی یا حقوقی هستید، اطلاعات مربوطه را در این کادر قرار داده و کد امنیتی را هم وارد نمایید. سپس مجددا با توجه به حقیقی یا حقوقی بودن به ترتیب بر روی گزینه «بازیابی رمز عبور» یا «فراموشی رمز – اشخاص حقوقی» کلیک کنید.

    رمز عبور my.tax.gov.ir

  4. در ادامه رمز جدید بر روی شماره موبایلی که وارد کرده اید فرستاده خواهد شد. در نتیجه می توانید با استفاده از این رمز به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس اینترنتی my.tax.gov.ir وارد شوید.

اگر چه بازیابی رمز ورود به این سامانه چندان دشوار نیست، اما بهتر است که این رمز را جایی یادداشت کرده تا مرتبا نیاز به بازیابی آن نداشته باشید. زیرا این کار موجب اتلاف زمان شما خواهد شد.

 

تغییر شماره موبایل در my.tax.gov.ir

در بخش قبل نحوه بازیابی کلمه عبور در صورت فراموشی رمز my.tax.gov.ir را بیان کردیم. بنابراین اکنون اگر شما رمز عبور خود را هم فراموش کنید، به راحتی امکان بازیابی آن را خواهید داشت. اما گاهی اوقات ممکن است افراد قصد تغییر شماره تلفن خود را داشته باشند. زیرا شما در هنگام ثبت نام ملزم به وارد کردن یک شماره تلفن همراه هستید. در ادامه تمام امورات مربوط به این سامانه با آن شماره تلفن انجام می شود. حتی در صورتی که قصد بازیابی رمز عبور درگاه ملی خدمات مالیات را داشته باشید هم کلمه عبور جدید به شماره ای که قبلا تعیین کرده اید، فرستاده می شود. حال ممکن است به دلایل مختلف از جمله تغییر شماره تلفن، قصد تغییر شماره وارد شده در این سامانه را داشته باشید. در این رابطه باید بگوییم که به راحتی امکان انجام این کار وجود داشته و می توانید شماره جدیدتان را در این سامانه ثبت کنید.

جهت تغییر شماره تلفن همراه در سامانه مذکور به نشانی my.tax.gov.ir هم لازم است چند مرحله ساده را طی کنید. در این قسمت نحوه تغییر شماره تلفن و مراحل لازم برای این کار از طریق درگاه ملی خدمات سازمان امور مالیاتی را توضح داده ایم:

  1. ابتدا باید به این درگاه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی my.tax.gov.ir وارد شوید. از آن جایی که نحوه ورود به این سامانه را در بخش های قبل بیان کرده ایم، به راحتی می توانید به این سامانه وارد شوید.
  2. در ادامه صفحه ورودی ان را مشاهده خواهید کرد. در صورتی که قصد تغییر دادن شماره تلفن همراه خود را داشته باشید، کافی است از قسمت بالای این پنجره بر روی گزینه «تغییر موبایل» کلیک کنید.

    تغییر موبایل در my.tax.gov.ir

  3. با انتخاب گزینه مذکور در بخش قبل، صفحه دیگری نمایش داده شده که امکان تغییره شماره موبایل درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی از طریق آن وجود دارد. باید کد ملی یا شناسه ملی خود را در کادر مربوطه وارد کرده و سپس شماره تلفن همراه را هم در قسمت مربوط به خود قرار دهید. تصویر امنیتی را در جایگاه خود گذاشته و بر روی گزینه «تغییر شماره همراه» در پایین پنجره کلیک کنید.

    تغییر شماره همراه در my.tax.gov.ir

در ادامه شماره تلفن همراه شما با موفقیت تغییر کرده و از این به بعد شماره همراه جدید در سامانه my.tax.gov.ir برای شما ثبت خواهد شد. پس می توانید اقدامات مختلف از جمله بازیابی رمز عبور را از طریق این شماره جدید انجام دهید.

 

پرداخت الکترونیک در my.tax.gov.ir

نکته بسیار مهم دیگر در رابطه با درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی ، امکان پرداخت قبوض مالیاتی از این طریق می باشد. یعنی افرادی که دارای قبض های مالیاتی بوده و قصد پرداخت آن را دارند، به راحتی می توانند به صورت انلاین این قبض ها را از طریق درگاه ملی خدمات مالیات بپردازیند. استفاده از این درگاه الکترونیکی برای پرداخت قبوض بسیار ساده و سریع بوده و به شما کمک می کند بدون هیچ گونه معطلی قبض های مالیاتی تان را پرداخت نمایید. با توجه به این که بسیاری از مشمولان مالیات که دارای قبض های مالیاتی هستند، دنبال راهی مناسب برای پرداخت قبوض خود می باشند، در این قسمت نحوه پرداخت قبوض مالیاتی از طریق درگاه ملی خدمات سازمان امور مالیاتی را برای شما بیان خواهیم کرد. پس در صورت تمایل به پرداخت قبض های مالیاتی خود به صورت آنلاین، می توانید از این روش استفاده کنید. جهت پرداخت الکترونیک در my.tax.gov.ir کافی است مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی اینترنتی my.tax.gov.ir وارد شوید. با ورود به این سامانه از قسمت پایین و سمت راست پنجره ورودی، بر روی گزینه «پرداخت الکترونیک» کلیک نمایید.

    پرداخت الکترونیک در my.tax.gov.ir

  2. با کلیک بر روی گزینه «پرداخت الکترونیک» در بخش قبل به صفحه دیگری منتقل خواهید شد. در این بخش امکان پرداخت الکترونیک در my.tax.gov.ir از دو طریق وجود دارد که در ادامه آن ها را بیان کرده ایم:
  •  روش اول استفاده از شناسه 30 رقمی نسیم است. این شناسه را در کادر شناسه قبض قرار داده و کد امنیتی را هم وارد کنید. سپس بر روی گزینه «بررسی شناسه قبض نسیم» کلیک نمایید تا امکان بررسی اطلاعات و پرداخت قبض از این طریق برای تان فراهم شود.

    نحوه پرداخت الکترونیک در my.tax.gov.ir

  •  روش دوم استفاده از شناسه قبض و شناسه پرداخت است. در این روش باید شناسه قبض مالیاتی خود به همراه شناسه پرداخت آن را در جایگاه های مشخص شده قرار داده و کد امنیتی را وارد کنید. سپس بر روی گزینه «بررسی شناسه قبض و شناسه پرداخت» کلیک نموده تا این شناسه ها بررسی شده و پرداخت قبض انجام گیرد.

    سامانه پرداخت قبوض برخط مالیاتی

به این ترتیب، با استفاده از هر یک از این روش ها که تمایل داشته باشید، می توانید قبض های مالیاتی خود را به صورت آنلاین و در زمانی کوتاه از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی بپردازید.

 

سوالات متداول درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی

با توجه به این که درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی یک سامانه جدید محسوب می شود، ممکن است کاربران سوالات یا ابهامات زیادی در رابطه با آن داشته باشند. در بیش تر موارد هم سوالات کاربران در زمینه های خاص و یکسان است. به همین دلیل، بخشی تحت عنوان «سوالات متداول» در این درگاه الکترونیکی ایجاد شده و مهم ترین سوالات پاسخ داده شده اند. بنابراین در صورتی که با سوال یا ابهامی مواجه هستید، می توانید در اولین قدم به این بخش مراجعه کرده و سوال خود را از بین سوالات متداول موجود در این بخش از درگاه ملی خدمات مالیات جست و جو کنید. در این قسمت امکان سرچ کردن سوال هم وجود دارد تا کاربر هر چه سریع تر بتواند سوال خود را در میان سوالات موجود پیدا کرده و به پاسخ آن برسد. برای وارد شدن به این بخش کافی است بعد از ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی ، از قسمت پایین و سمت چپ پنجره ورودی، گزینه «سوالات متداول» را بزنید.

منبع : my.tax.gov.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.